Om vår handläggningstid

Just nu är det många som är arbetslösa i Sverige och trycket på a-kassorna är därför högt. Det gör att vår handläggningstid är längre än vanligt och du kan behöva vänta lite extra på att ditt ärende blir klart.

Våra handläggare arbetar så fort de kan för att hjälpa dig. På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna vi får som rör handläggningstiden.

 

När är mitt ärende klart?

Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning som vi får in dem och du kan följa handläggningstiden på vår hemsida. Det kan dröja några veckor innan det blir dags att börja handlägga ditt ärende och alla ärenden tar olika lång tid att handlägga. Vi kan därför inte säga ett exakt datum för när just ditt ärende blir klart.

 

Har alla mina intyg kommit in?

Du kan se vilka intyg du har skickat in på Mina sidor under fliken "Mina dokument". Ser du intygen där, har vi tagit emot dem. Eftersom vi handlägger ärenden i den ordningen som vi fått in dem, kan det dröja innan vi börjar kika på just dina intyg. Saknas det något kommer vi säga till om det i din att-göra-lista.

 

Jag får olika svar om hur lång tid handläggningen tar, vad är det som gäller?

Datumet du hittar på vår hemsida är det som gäller. Vi uppdaterar aktuellt datum på måndagar och torsdagar.

 

Varför kan jag inte få ett exakt datum för när mitt ärende är klart?

Det är flera delar i din ansökan som vi behöver bedöma för att kunna avgöra om du har rätt till a-kassa. Vi kommer också beräkna hur mycket a-kassa du har rätt till och då kan du behöva skicka in ytterligare underlag till oss. Saknas det något eller om du behöver förtydliga något, kan även det göra att det tar lite längre tid eftersom du då kan behöva komplettera din ansökan. Vi kan därför inte ge ett exakt datum för när ditt ärende är klart och att det kan ta både längre och kortare tid än det vi uppskattar.

 

Jag ringde er förut men då sa ni inte vad som saknades i min ansökan, varför får jag information om det först nu?

Vi kan inte att säga på förhand vad som behövs förrän en handläggare har påbörjat ärendet. Om du ringer och frågar vad som saknas innan vi har börjat handlägga ditt ärende, kan vi tyvärr inte svara på det.

 

Jag har frågor om handläggningstiden, vart ska jag vända mig?

Vi skriver ut all information vi har om handläggningstiden på hemsidan, men har du ändå funderingar är du välkommen att skriva till oss på Mina sidor så svarar våra handläggare så fort de kan.

 

Användbara länkar:

www.forsakringskassan.se

www.arbetsformedlingen.se