Att arbeta som handläggare

Varje vecka tar våra handläggare hand om mellan 5 000 och 10 000 ansökningar om ersättning. Här berättar Elena Stridsberg i Karlstad om sitt jobb.

En kvinna sitter leende vid ett skrivbord och jobbar på datorn.

Elena Stridsberg är handläggare på vårt kontor i Karlstad.

Berätta om ditt jobb som handläggare. Vad gör du?

- Som handläggare utreder jag medlemmars rätt till ersättning, men det är också mycket annat som ingår, till exempel kommunikation med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Jag är också återkravshandläggare vilket innebär att jag tar hand om ärenden där medlemmen måste betala tillbaka pengar till a-kassan.

Jag är också språksamordnare för vårt kontor. Det innebär att jag jobbar med texter och att utbilda och stötta kolleger i hur vi skriver bra och tydliga brev och meddelanden till medlemmar. Jag har också varit handledare och lärt upp nyanställda kolleger.

Jag tycker att det är ett väldigt bra jobb eftersom man kan få uppdrag inom områden som man är intresserad av. Min chef har varit bra på att ta vara på min kompetens. Jag har tidigare arbetat med utbildning och det får jag göra även i det här jobbet genom att jag är språksamordnare och handledare. Om man vill finns det stora möjligheter till ett varierande arbete.

Vad är det bästa med jobbet?

- För min del är det variationen. Jag tycker om att handlägga men får också bryta av med andra arbetsuppgifter. Jag får nyttja min kompetens på ett bra sätt.

Vad är utmanande med jobbet?

- Det är otroligt mycket regler att förhålla sig till, arbetslöshetsförsäkringen är komplicerad. Det var utmanande i början, men vi fick bra internutbildning.

Det kan också vara svårt att förmedla till en medlem varför vi har beslutat på ett visst sätt, till exempel stängt av hen från ersättning. Medlemmar önskar ibland att vi kunde ha mer överseende, men vi har en strikt lagstiftning att följa och kan inte ta intryck och bli påverkade av känslor. Det gäller att förklara detta på ett bra sätt.

Hur är en bra handläggare?

- Hen är tillmötesgående och jobbar proaktivt genom att hjälpa medlemmar redan i starten av arbetslösheten. När man förlorat sitt jobb kan det vara mycket som snurrar i huvudet och man kan känna sig stressad. Jag försöker tänka, vad kan jag säga som hjälper medlemmen vidare? Jag gör mitt bästa för att ge ett trevligt bemötande men också för att det ska gå så smidigt som möjligt för medlemmen med ansökan, vilket är bra för båda parter.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: