Mina sidor
Mina sidor

Att arbeta som medlemskommunikatör

Om du ringer till Kommunals a-kassa är det ofta en medlemskommunikatör som du först möter. Camilla Wiman är en av dem. Hon arbetar på vårt kontor i Visby och här berättar hon om hur det är att jobba hos oss.

En leende kvinna sitter vid ett skrivbord. Framför henne finns dator och tangentbord. 

Hur kan en dag se ut för dig på jobbet? Vad gör du?

- En stor del av dagen går åt till att ge service till våra medlemmar genom att svara på frågor via mejl, Mina sidor eller telefon. Jag har också daglig kontakt med mina teamledarkolleger i Härnösand och Kalmar för att se över hur arbetet flyter och om det är något vi måste justera vad gäller till exempel arbetsordningen. Jag koordinerar även vår telefoni och ser till så att telefonslingan funkar bra. Sedan hjälper jag kolleger som behöver mig för stunden. Dagarna kan se ganska olika ut!

Vad är det bästa med jobbet?

- Det är ju alla kolleger! Vi är ett jättehärligt gäng här i Visby bestående av både medlemskommunikatörer och handläggare. Och jag har världens bästa chef. Det betyder mycket att ha stöd från henne och att ha mandat att ta de beslut som behövs för att arbetet ska fungera så smidigt som möjligt. Alla här hjälps åt, man kan fråga vem som helst om hjälp. Det finns också goda utvecklingsmöjligheter. Jag blev teamledare efter 1,5 år på jobbet. Vill man så kan man komma långt! Jag upplever att arbetsgivaren lyssnar på sina anställda och tar hand om dem.

Vad är utmanande med jobbet?

- Under pandemin har det varit högt tryck, många medlemmar har hört av sig med frågor och det har stundtals varit stressigt. Medlemmar är ofta tacksamma att få prata med någon och få hjälp med sitt ärende, men ibland är de ledsna eller frustrerade. Det kan vara svårt att hinna ladda om mentalt mellan samtalen.

En annan utmaning är att hjälpa medlemmarna att förstå hur arbetslöshetsförsäkringen fungerar. Det är en komplex försäkring. När vi söker ny personal brukar vi säga att det är meriterande att någon gång själv ha haft a-kassa.

Hur är en bra medlemskommunikatör?

- Man bör vara tålmodig och tycka om att hjälpa människor i olika situationer. Sedan ska man kunna arbeta i team och hjälpas åt. Vi tar mycket hjälp av varandra på kontoret. Det finns ingen prestige utan vi jobbar mot gemensamma mål.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela:

Kontakt

Har du kollat på frågor och svar eller använt vår smidiga sökfunktion? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

Hittar du inte svaren du söker på webbplatsen finns det flera sätt att kontakta oss.

Följ oss:

Mina sidor Länk till annan webbplats.
Skicka meddelande via Mina sidor för att få svar på frågor och komma i kontakt med din handläggare.

Telefonnummer 0771-25 80 00
Öppet: Måndag-fredag kl. 09.00-15.00

Skicka handlingar till:
Kommunals a-kassa
FE 51
930 88 Arjeplog