• Vma Ikon
    Det är många som ringer Det kan vara svårt att komma fram eftersom det är många som ringer. Läs mer om vad vi kan svara på i telefon.

När kommer dina pengar?

Det tar i genomsnitt 7 veckor för oss att handlägga ditt ärende. Observera att det kan ta längre än 7 veckor innan du får dina pengar. Vi vill att våra medlemmar ska få sina pengar så snabbt som möjligt och arbetar hårt för att minska handläggningstiden.

När är ditt ärende klart?

Handläggningstiden är i genomsnitt 7 veckor vilket betyder att det kan ta längre tid än 7 veckor.

Alla ärenden tar olika lång tid att handlägga och vi kan tyvärr inte säga ett exakt datum för när just ditt ärende blir klart.

Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning som vi får in dem och du kommer att få information på Mina sidor eller i ett brev från oss när vi går igenom ditt ärende. Har du inte hört något beror det på att vi inte hunnit handlägga ditt ärende ännu. Du kan följa handläggningstiden på vår startsida.

Så här kan du hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare

  • Var noggrann när du fyller i din ansökan om ersättning
    Det är viktigt att du lämnar uppgifter om allt du gjort under de senaste 13 månaderna.
  • Logga in på Mina sidor och skicka in alla uppgifter på din att göra-lista
    Om vi behöver fler uppgifter från dig när vi gått igenom ditt ärende kommer vi att meddela dig via Mina sidor.
  • Tidrapportera så snart du kan
    Utan din tidrapport kan vi inte fatta beslut. Fortsätt att rapportera för de veckor som du ansöker om ersättning även om vi inte har hunnit fatta ett beslut än.
  • Anmäl förändringar till oss
    Det är viktigt att du meddelar oss om du till exempel får ett jobb, tar ut föräldrapenning eller börjar studera.
  • Skicka inte in samma intyg flera gånger
    Skickar du in samma intyg flera gånger riskerar det att försena handläggningen. På Mina sidor kan du se vilka intyg du redan skickat in genom att klicka på "Mina dokument & brev".
  • Kom ihåg att skicka in arbetsgivarintyg
    Du behöver be din/dina arbetsgivare om arbetsgivarintyg för den tid du har jobbat. Vi behöver arbetsgivarintyg för de 12 senaste månader som du har jobbat.
    Om din arbetsgivare gjort ett elektroniskt intyg behöver du godkänna det med din e-legitimation innan vi kan se det. Du hittar intyget på Mina sidor i fliken "Nya arbetsgivarintyg".

Fler frågor och svar om handläggningstiden

Väntetiden minskar, men den behöver minska ännu mer. Vi har anställt ny personal, men det tar ett tag för dem att komma in i jobbet eftersom de måste genomgå lång utbildning först. Att vi nu har fler handläggare kommer att ge resultat på sikt.

Det är ett komplext system som tar tid att utveckla och det sker förbättringar löpande. Nu i juni kommer en rad förbättringar som ska göra systemet smidigare.

Det är tyvärr inte möjligt. Vi har utrett den möjligheten men det skulle bli för mycket jobb och vår leverantör kan inte garantera att det skulle fungera som innan. Därför lägger vi istället resurserna på att utveckla vårt nya IT-system så att det blir bättre än det är idag.

Det bästa sättet att komma i kontakt med oss är att skriva ett meddelande på Mina sidor, vi svarar inom 48 timmar. Vi har begränsat telefontiden till kl. 9.00-11.00 för att vår personal ska ha mer tid att handlägga ansökningar. Det kan tyvärr vara svårt att komma fram i telefon eftersom det är många som ringer.

Det innebär att vi fått ett krav på oss att visa vad vi gör för att korta ner handläggningstiderna. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) vill att vi har en plan för att ha en genomsnittlig handläggningstid på 8 veckor senast 30 juni och därefter en plan på hur vi ska komma ner till 5 veckor senast 31 oktober.

Kontakta oss

Behöver du komma i kontakt med oss? Du kan ringa oss varje vardag kl. 9.00-11.00 eller skriva ett meddelande på Mina sidor. Läs mer om vad vi kan svara på under telefontiden.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela: