När kommer dina pengar?
Vi har långa handläggningstider och det tar i genomsnitt 8 veckor för oss att handlägga ditt ärende. Observera att det kan ta mycket längre än 8 veckor innan du får dina pengar. Vi beklagar verkligen att du får vänta längre och arbetar så fort vi kan för att du ska få dina pengar så fort som möjligt.
När är ditt ärende klart?
Handläggningstiden är i genomsnitt 8 veckor vilket betyder att det kan ta längre tid än 8 veckor.
Alla ärenden tar olika lång tid att handlägga och vi kan tyvärr inte säga ett exakt datum för när just ditt ärende blir klart.
Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning som vi får in dem och du kommer att få information på Mina sidor eller i ett brev från oss när vi går igenom ditt ärende. Har du inte hört något beror det på att vi inte hunnit handlägga ditt ärende ännu. Du kan följa handläggningstiden på vår startsida.
Så här kan du hjälpa oss att hantera din ansökan snabbare
- Var noggrann när du fyller i din ansökan om ersättning
Det är viktigt att du lämnar uppgifter om allt du gjort under de senaste 13 månaderna.
- Logga in på Mina sidor och skicka in alla uppgifter på din att göra-lista
Om vi behöver fler uppgifter från dig när vi gått igenom ditt ärende kommer vi att meddela dig via Mina sidor.
- Tidrapportera så snart du kan
Utan din tidrapport kan vi inte fatta beslut. Fortsätt att rapportera för de veckor som du ansöker om ersättning även om vi inte har hunnit fatta ett beslut än. - Anmäl förändringar till oss
Det är viktigt att du meddelar oss om du till exempel får ett jobb, tar ut föräldrapenning eller börjar studera.
- Skicka inte in samma intyg flera gånger
Skickar du in samma intyg flera gånger riskerar det att försena handläggningen.
- Kom ihåg att skicka in arbetsgivarintyg
Du behöver be din/dina arbetsgivare om arbetsgivarintyg för den tid du har jobbat. Vi behöver arbetsgivarintyg för de 12 senaste månader som du har jobbat.
Om din arbetsgivare gjort ett elektroniskt intyg behöver du godkänna det med din e-legitimation innan vi kan se det. Du hittar intyget på Mina sidor i fliken "Nya arbetsgivarintyg".
Varför har ni så långa handläggningstider?
Under hösten bytte vi IT-system som inte fungerar så bra som vi hade hoppats. Det tar betydligt längre tid för våra handläggare att handlägga alla ärenden vilket lett till att vi har långa handläggningstider.
Vad gör ni för att korta ner väntetiden?
Vi arbetar med en rad olika åtgärder för att korta ner våra handläggningstider
Det här har vi gjort:
- Anställt flera nya handläggare som utbildats under året.
- Anställt extrapersonal.
- Våra handläggare arbetar övertid.
- Kompetensutvecklat medarbetare så de kan stötta våra handläggare med enklare ärenden.
- Våra handläggare fokuserar på att fatta beslut om ersättning vilket innebär att de inte är tillgängliga under vår telefontid.
- Utvecklat robotar som tar enklare ärenden för att handläggarna ska kunna fokusera på att betala ut ersättning.
- Vi arbetar med Sveriges a-kassor som ansvarar för vårt IT-system att snabbt förbättra IT-systemet.
Kontakta oss
Behöver du komma i kontakt med oss? Du kan ringa oss varje vardag kl. 9-11 eller skriva ett meddelande på Mina sidor. Läs mer om vad vi kan svara på under telefontiden.
Senast uppdaterad: