• Vma Ikon
    Det är många som ringer Det kan vara svårt att komma fram eftersom det är många som ringer. Läs mer om vad vi kan svara på i telefon.

Det är många som ringer

Det kan vara svårt att komma fram eftersom det är många som ringer. Läs mer om vad vi kan svara på i telefon.

Det här kan vi svara på under telefontiden

Det är många som ringer och vill veta hur det går med sitt ärende. Men just nu svarar vi bara på allmänna frågor om a-kassa och regler. Vill du veta något om ditt ärende hänvisar vi dig till Mina sidor. Vill du veta när du kommer få dina pengar så hittar du den aktuella väntetiden på startsidan. Just nu får du vänta minst 9 veckor.

Vi har kortat ner telefontiden

För att snabbare kunna betala ut pengar har vi under en begränsad tid valt att enbart ha telefontid 9-11. Vi gör detta för att frigöra tid för våra handläggare så att de kan fatta fler beslut snabbare.

Kan jag få tala med min handläggare?

Nej, det kan du inte. Våra handläggare kommer under kommande veckor inte finnas tillgängliga under telefontiden. Handläggarna fokuserar på att fatta beslut så du kan få dina pengar så fort som möjligt. Vår medlemservice finns till hjälp för att svara på allmänna frågor, de kan svara på vilka regler som gäller men inte specifikt hur det går i ditt ärende.

Varför har ni så långa handläggningstider?

Under hösten bytte vi IT-system som inte fungerar så bra som vi hade hoppats. Det tar betydligt längre tid för vår personal att handlägga alla ärenden vilket lett till att vi har långa handläggningstider.

Vad gör ni för att korta ner väntetiden?

Vi arbetar med en rad olika åtgärder för att korta ner våra handläggningstider

Det här har vi gjort:

  • Anställt flera nya handläggare som utbildats under året.
  • Anställt extrapersonal.
  • Våra handläggare arbetar övertid.
  • Kompetensutvecklat medarbetare så de kan stötta våra handläggare med enklare ärenden.
  • Våra handläggare fokuserar på att fatta beslut om ersättning vilket innebär att de inte är tillgängliga under vår telefontid.
  • Utvecklat robotar som tar enklare ärenden för att handläggarna ska kunna fokusera på att betala ut ersättning.
  • Vi arbetar med Sveriges a-kassor som ansvarar för vårt IT-system att snabbt förbättra IT-systemet.

Dela:

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad:

Dela:

Kontakt

Har du kollat på frågor och svar eller använt vår smidiga sökfunktion? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

Hittar du inte svaren du söker på webbplatsen finns det flera sätt att kontakta oss.

Följ oss:

Mina sidor Länk till annan webbplats.
Skicka meddelande via Mina sidor för att få svar på frågor och komma i kontakt med din handläggare.

Telefonnummer 0771-25 80 00
Öppet: Måndag-fredag kl. 9.00-11.00.

Skicka handlingar till:
Kommunals a-kassa
FE 51
930 88 Arjeplog